Recension: Skönheten och Odjuret av Georgetown Palace Theatre | CTX Live Theatre

recension: Skönheten och Odjuret av Georgetown Palace Theatreby Michael Meigs

Kristin DeGroot och vän (foto: Vicki Ferguson Hitt)jag dröjde efter Georgetown Palace lördag matinee prestanda av Skönheten och odjuret, avsikt att säga hej till Kristin DeGroot, den söta sopranen som spelar Belle. Titta på spänningen på scenen långt efter gardinsamtalet, blev jag behandlad på en otvetydig demonstration av varför denna produktion går stark och full för sin mer än sex veckors körning som palatsets årliga Great Big Holiday Extravaganza.

DeGroot var omgiven av sina fans, en press av små tjejer med glittrande ögon. De var en väluppfostrad publik, tålmodigt turas om en möjlighet att prata med stjärnan, posera med henne och ofta för att inte få en entusiastisk kram. Det är den typ av adulation du kan se på Disney World när karaktärer som är bekanta från Disney tales välkomnar dig och poserar för ögonblicksbilder, en påminnelse om att Farbror Walt och hans efterträdare har byggt ett magiskt palats av myt i det amerikanska medvetandet, en som inte visar några tecken på blekning i vår nuvarande ålder av ångest. Disneys fabler absorberar och reflekterar Amerikas optimism, som fungerar som en bättre magisk spegel än vad du kommer att se på nyhetsnätverk eller Facebook.

Belle är hängiven till sin kära gamla söta lunatic pappa, och hon är modig och osjälvisk för att avstå från världen och erbjuda sig som gisslan till det abrupta och otåliga djuret som bor i det förbannade slottet. De första första sekunderna av pjäsen visar oss hur han kom dit; hans högmod som en stilig prins fick honom smackad med en förbannelse, förvandlad till ett djur med spår av varg, tjur och vårtsvin. Inte konstigt att han är grinig!

Grattis beror på den namnlösa designern av smink för odjuret; kanske var detta Tamar Madrigal, krediterad för kostymen.

tiden rinner ut i det förtrollade slottet, märkt av kronblad som släpper från en förtrollad ros, och hushållshållare förvandlas till hushållsföremål: avuncular Cogsworth (Curt Olson) är halvklocka, Jennifer Tucker som FRU Potts är en charmig lifesize-tekanna som skulle vara ganska hemma under trappan vid Downton Abbey, och hennes barnchip (Katelyn Illig) är en kopp med ett sött ansikte i barnstorlek. Creighton Moench är en vagt franskaccenterad Lumi Jacobre, som har blivit en kandelaber med något förvirrande ljusstubbar istället för händer.

(foto av Magdalee Zavala)

Ismael Soto III (foto av Andy Sharp) byn som bookish Belle lämnar efter är befolkad av sitt eget sortiment av roliga folk. Verkligen stilig och trim Phil Rodriguez struttar Gaston, egoisten som leches efter Belle och skulle förmodligen vara quarterback i byns fotbollslag. Buddy Novak spelar sin groveling comic sidekick LeFou (Franska: The Fool), vilket ger en kraftfullt komisk prestanda med en tydligt goofy lilt. Och slottet fyller scenen med andra människor i alla åldrar-bland mina favoriter var ‘dumma flickor’ Emily Niswonger, Katya Welch, och Caliegh Wilson. Det finns mycket rörelse och clowning regisserad av Ron Watson, dans av Vincent Sandoval och sång prepped av musikregissören David Sherline. Musiken är förinspelad och drivs av Lannie Hilboldt genom en mystisk ‘Orchextra’ – enhet. Kostymer av Ramona Haas av ett snitt ovanför språng i sikte med den nyckfulla överdrift av serietidning konst

dessa är tvådimensionella tecken för det mesta, och inte bara för att de är modellerade efter en animerad film. Det mest uppenbara undantaget är odjuret. Ismael Soto ger oss en raggig varelse vars hjärta inte riktigt är elakt; Han skäller men biter inte förrän vargar hotar Belle. Kontrasten med stadspojken Gaston är avsiktlig och väl realiserad, för vi ser odjuret både längtan och lärande. Hans slutliga omvandling tillbaka till en kvalificerad mänsklig prins är överraskande, akrobatisk och imponerande-desto mer för de av oss som tittade noga på vem såg Soto lita på DeGroot för att säkra sele snaps som skulle lyfta honom högt över scenen.

EXTRA

Klicka för att visa programutdrag från Georgetown Palace produktion av Disneys Skönheten och odjuret

Skönheten och odjuret